Omsorgsportalen erbjuder MKB framtidssäkring av bostäder

15-04-2021

Dela på sociala medier

Omsorgsportalen från Sappa — en oberoende marknadsplats för digitala hjälpmedel och omsorgstjänster —har slutit ett avtal med kommunala bostadsföretaget MKB Fastighets AB i Malmö. Nu kan hyresgäster hos MKB beställa digitala omsorgstjänster, för en tryggare vardag och en säkrare bostad.

Omsorgsportalen öppnar upp möjligheten för privatpersoner att skaffa tjänster som redan idag används av hemtjänsten men kopplade till en anhörig eller larmcentral.

— MKB är en av Sveriges största allmännyttiga bostadsbolag, med en stark drivkraft att utveckla och förbättra de tjänster man erbjuder alla boenden. Det ska bli spännande att ser hur deras drygt 25 000 hushåll tar emot Omsorgsportalens utbud. Vi hoppas att deras hyresgäster är nyfikna på utvecklingen inom digital omsorg och på att testa en ny typ utav tjänster, säger Hasse Svensson, VD på Sappa.

Tjänsterna ökar tryggheten i hemmet och kan för äldre eller funktionsvarierade innebära en förlängning av den självständiga vardagen. Med tillgång till Omsorgsportalen i nätet kan även kommunen säkra upp sitt eget utbud av digital omsorg.

— Vi jobbar aktivt med digitalisering och att göra bostaden mer attraktiv. Den ena delen i digitaliseringen är att göra manuella tjänster digitala – den andra är att se vilka nya tjänster vi kan erbjuda våra kunder för en tryggare och enklare vardag, berättar Gisela Bosco, chef för kundinnovation hos MKB Fastighets AB.

Omsorgsportalens tjänster blev tillgängliga i MKB Net, som är ett dotterbolag till MKB Fastighets, under våren och genom samarbetet utökar MKB Net sitt spektrum av tjänster. Nu kan hushåll anslutna till stadsnätet kunna beställa tjänster som påminnelsestöd, brandsäkerhetstjänster och trygghetslarm.

— Det framtida boendet kommer inte bara vara en plats att bo på, utan även en arbetsplats och en vårdplats. Vi lever längre och är friska längre men vill ha möjlighet att bo hemma även när vi är sjuka. Nu finns det också en annan vilja för att prova digitala verktyg i den äldre målgruppen, inte minst har vi ju sett detta under pandemin, säger Gisela Bosco.

Först ut att ta del av Omsorgsportalens tjänster blir två kunder som är aktiva i MKB:s seniorverksamhet. De ska testa leverantören Doros tjänst på Omsorgsportalen och se hur det passar in i deras vardag.

This site is registered on wpml.org as a development site.